georgie-armenie.reismee.nl

Ushguli

Wat een bijzondere plek is dit! Een klein dorp wat het grootste gedeelte van het jaar geïsoleerd is van de buitenwereld. Je ziet er twee soorten mensen. De dorpsbewoners waarvan bijna iedereen een graantje mee pikt van de toeristen en dus de toeristen. Duidelijk herkenbaar aan hun kleding en bagage. Een klein deel is komen lopen uit Mestia, een ander deel laat zich brengen door een matrushka of een taxi. We treffen het ook heel goed met het weer, helder en een heerlijke temperatuur waardoor je de sneeuwbergen goed kunt zien.

We geven Annemieke alvast haar kadootje voor haar 40ste verjaardag wat ze de andere dag wordt. Een rit per paard naar de gletsjer. Helaas lukt het vandaag niet maar maken we met de pensionhoudster een strakke planning voor morgen. We gaan aan de wandel en in een heel rustig tempo lopen we een paar uur richting de gletsjer en weer terug en zitten nog een poosje in de schaduw van een skihut. Voor de rest is er geen schaduw te vinden want we lopen boven de bomengrens.

We eten met de pot mee in het guesthouse Maspindzeli wat een heel goede maaltijd is. De familie heeft met elkaar veel plezier. Oma werkt ook nog hard mee in de keuken. Op een houtvuur worden alle maaltijden bereid en het brood gebakken.

’s Avonds gaan we naar de film. Een lokale filmmaakster, Mariam Khatchvani, heeft de film ‘Dede’ gemaakt waarin voornamelijk lokale bevolking in acteert. Op de zolder van een café met beamer en in kuipstoeltjes wordt de film vertoond met op de achtergrond het donderend geraas van de beek. De 21:00 uur film kost Gel 20 (€7,0). Hopelijk doen ze iets goeds voor het dorp met de winst. Een indrukwekkende film waarvan achteraf bij de nabespreking de puzzelstukjes op zijn plek vallen.

Om 00.00 uur feliciteren we Annemieke hartelijk met haar 40ste verjaardag!